2 maandjes hier - Reisverslag uit Changshu City, China van Rebecca Janmaat - WaarBenJij.nu 2 maandjes hier - Reisverslag uit Changshu City, China van Rebecca Janmaat - WaarBenJij.nu

2 maandjes hier

Door: Rebecca Janmaat

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

25 November 2015 | China, Changshu City

Hallo Nederland!

Ondertussen ben ik al 2 maanden hier en het gaat nog steeds goed! Elke dag is weer een nieuwe uitdaging en ik blijf heel veel leren!

Vandaag ben ik naar 1 van de leveranciers geweest om te kijken hoe zij te werk gaan. Deze leverancier heeft het ontwerp bedacht met een magnetische draaiende trolley. (Ja dit klinkt ingewikkelder dan het is.) Ook al ben ik al even in China ik blijf me verbazen hoe ze te werk gaan. Ik trof een best wel rommelige werkplaats aan. Er stonden gelukkig wel nieuwere machines in waaronder een lasersnijder voor plaatwerk. Verder is dit bedrijf heel erg overtuigd dat hun ontwerp haalbaar is en ook de beste optie.
Morgen ga ik richting de 2de leverancier. Deze leverancier heeft een ontwerp gebaseerd op 2 robots. Ik ben heel benieuwd hoe de werkplaats bij dit bedrijf is.

Het project is al een stuk verder gekomen vergeleken met mijn laatste update (gelukkig!). De 3 leveranciers zijn bij ons op gesprek geweest om hun offerte door te spreken en hierbij konden we de leveranciers ook eventuele verbeterpunten geven. De 3de leverancier levert hun documentatie vaak laat of incompleet. Door deze redenen is het vertrouwen dat deze leverancier geschikt is al wat minder geworden en wordt deze leverancier waarschijnlijk niet gekozen.

Nadat we de bedrijven hebben bezocht kunnen we de bedrijven met elkaar vergelijken op het gebied van prijs, kwaliteit en het soort ontwerp om een uiteindelijke keuze te maken! Wanneer "de kogel door de kerk" is zal ik jullie zeker op de hoogte stellen!

Zoals de vorige blogs ga ik nu over op mijn activiteiten buiten het werk om :). Het is al ongeveer een maand geleden dat mijn ouders zijn teruggegaan naar Nederland. Het weekend daarop ben ik in mijn appartement gebleven en kon ik een beetje bijkomen van mijn Beijing avontuur. Daarna kreeg ik een heel leuk nieuwtje vanuit Nederland. Mijn collega Henk van Walraven Mijdrecht zou richting Shanghai gaan voor zaken! Gelijk hebben we afgesproken om gezellig wat te eten in het weekend. Op vrijdag heerlijk gegeten bij een Duits restaurant en daarna een paar biertjes genuttigd! Op zaterdag hebben we ons voorgedaan als toerist en zijn door een oud gedeelte van Shanghai (Tianzifang) gelopen waar we 's avonds ook lekker gegeten hebben. Ook zijn we nog naar de fake market geweest, waar ik echt heb gelachen om de manier waarop je daar spullen koopt! Op zaterdagavond zijn we ook nog naar een bar geweest waarvandaan je de Skyline heel goed kan zien. Helaas ging Henk op zondag weer terug naar Nederland, maar het was een super gezellig weekend!!
Het enige nadeel was dat ik net voor het weekend gestoken was door een tijgermug op mijn enkel. Hier begon ik akelig last van te krijgen en het was erg rood en dik. (zie foto's) Op een gegeven moment was lopen toch wel erg pijnlijk. Maandag liet ik het aan een collega zien en die zei dat ze mij wel even naar het hospital zou brengen.... Nou daar hebben we een afspraak gemaakt bij de dokter. Gelijk een rib uit mijn lijf, ik moest wel 50 cent betalen voor een afspraak, haha. De dokter zei dat het of een allergische reactie was of een bacteriële infectie. Dus ben ik naar huis gestuurd als een wandelende medicijnkast. Antibiotica, allergie pillen, onbekende pillen en een spray, en dit alles voor 14 euro! Het heeft gewerkt en ik heb er nu geen last meer van!

Hoop dat jullie niet in slaap vallen, want hier is nog een verhaal.
Het weekend daarop zou mijn visum verlopen. Daarom ben ik op vrijdag richting Hong Kong gegaan om mijn 2de entrance van mijn visum te gebruiken. Dit wist ik eerst ook niet maar Hong Kong hoort officieel niet bij China en daarom ga je even het land uit. Vrijdag avond was ik pas laat in mijn hostel in Hong Kong en daarom ben ik gelijk gaan slapen. De volgende dag ben ik naar de Victoria Peak gegaan waar je een geweldig uitzicht hebt over Hong Kong. Ook wilde ik naar de Tian Tan Boeddha gaan, dit is een Boeddha beeld van 34 meter hoog. Na 2 uur in de rij en nog geen eind in zicht heb ik deze rij maar verlaten. Gelukkig had ik daar een paar Duitsers die me in deze 2 uur vergezelde. Verder heb ik door de stad heen gelopen en heb ik de buurt rond mijn hotel verkend. 'S avonds ben ik richting 'the night market' gegaan waar ik heb gegeten met 2 onbekende Australiërs die ik daar tegenkwam. Dit was wel erg gezellig! De volgende dag ben ik vroeger naar de Tian Tan Boeddha gegaan in de hoop dat het rustiger was. Na weer 2 uur in de rij ben ik maar weer weg gegaan. Anders zou het lastig zijn om op tijd te komen voor mijn vlucht richting Shanghai.

Het weekend erna (afgelopen weekend) ben ik weer in mijn eigen appartement gebleven om uit te rusten. Ook heb ik lekker kunnen sporten in het Pullman hotel tegenover mijn appartement. Gelukkig heeft Aram een gratis maandabonnement kunnen regelen en daarvoor ben ik hem erg dankbaar!

Het word nu in China toch ook wel een stuk kouder en hier is het blijkbaar normaal om je jas binnen aan te hebben. Dus binnenkort zal ik ook wel met mijn winterjas binnen zitten.

Deze week heb ik ook mijn eigen business cards gekregen op de ene kant staan mijn gegevens in het Chinees en de andere kant in het Engels. Ik voel me toch wel vereerd dat ik deze als stagiair heb gekregen! :):)

Dit waren de meeste hoogtepunten wel! Ik hoop jullie snel te kunnen informeren over de keuze van de leverancier en mijn verdere belevenissen.

Nog een maand en ik ben weer even thuis voor de kerst!!

Groetjes vanuit China!

  • 25 November 2015 - 17:59

    Stef:

    Leuke berichten om te horen :p

  • 25 November 2015 - 18:40

    Karin:

    Wat superleuk om weer wat te lezen van je avontuur! Ben jaloers op Henk want had ook wel een borrel met je willen drinken hoor! Jammer dat we je met de kerstborrel moeten missen,de vorige staat nog vers in mijn geheugen

  • 25 November 2015 - 18:43

    Karin:


  • 25 November 2015 - 22:25

    Mieke:

    Lieve Rebecca, ik zit stiekem, als jouw buurvrouw,trots op je te zijn.Wat weet jij je er goed door heen te slaan, wat maak je veel mee en wat zie je veel!!! Gelukkig heb je weinig last gehad van je opgezette enkel, was wel even schrikken lijkt me. Over een maandje zien we elkaar en dan is het einde van deze bijzondere stage in zicht.Trouwens, ik kan me voorstellen dat jij opvalt tussen die kleine Chinezen, tussen hen in lijk jij wel een reus! Lieve meid, het was hartstikke leuk om je verslag te lezen.Liefs, Mieke.

  • 26 November 2015 - 08:22

    Receptie (Patricia):

    Hi Rebecca,

    Leuk weer wat van je te horen!! Zo te lezen vermaak jij je prima!
    De dagen vliegen waarschijnlijk wel voorbij. Goed te lezen dat je ook een hoop andere mensen ontmoet en zeker leuk wanneer er bekenden langs komen.
    Ik begrijp dat je met de kerst weer gezellig naar Nederland komt. Ook daar zal je vast heel veel zin in hebben.
    Wens je alvast een goede terugreis!!
    Nog heel veel succes daar.

    Groetjes Patricia

  • 26 November 2015 - 08:34

    Monique:

    Hoi Rebecca

    Gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Wat is er toch een neorm veschil in de cultuur tav. China en Nederland
    Het lijkt mij een fantastische ervaring.
    Succes verder met je project

    Groetjes Monique

  • 26 November 2015 - 19:26

    Ceelina:

    Hoeveel woorden Chinees spreek je ondertussen??

  • 26 November 2015 - 22:14

    Ilse:

    Hoi Rebecca,
    Ik ben de dochter van Henk, toen ik samen met mijn vader naar China was waren wij ook bij het duitse restaurantje geweest:P precies dezelfde zei mijn vader ;). Heel veel plecier nog en de groetjes van mijn vader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Changshu City

Rebecca

Ik ben 19 jaar oud en doe de opleiding HBO werktuigbouwkunde. OP het moment zit ik het 3de jaar van mijn opleiding. Na mijn stage ben ik bij Walraven blijven hangen om er te werken.

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 4620

Voorgaande reizen:

17 September 2015 - 28 Januari 2016

Stage China

Landen bezocht: